FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/02/2023

Kan man få retroaktivt underhållsbidrag?

Hej! Min dotter är i dag 22 år. Hon har alltid endast fått minimumbeloppet i underhåll av sin far trots att han tjänat dubbelt så mycket än mig.Han har haft en lön på runt 50 tusen/ månad. Min fråga är om man kan få underhållet höjt i efterhand så han betalar det retroaktivt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det korta svaret på din fråga är att underhållsbidrag kan betalas ut retroaktivt. Detta kan göras antingen om barnets far i detta fall inte skulle ha betalt något underhållsbidrag alls eller, som i detta fall, om han betalat för lite.

Det framgår inte av din fråga huruvida storleken på underhållsbidraget som barnets far skulle betala har blivit fastställd av domstol eller om ni kommit överens om detta själva. Rätten fastställer visserligen ett sådant belopp med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska situation, men också med hänsyn till barnets individuella behov (7 kap. 1 § föräldrabalken, FB). Att han tjänar dubbelt så mycket som dig är alltså inte en direkt avgörande orsak till hur mycket han ska betala i underhåll, utan det är alltså fler aspekter som väger in i bedömningen av hur stor underhållsskyldigheten är. Det framgår inte heller huruvida barnets far faktiskt betalat ut för lite i förhållande till domen eller ert avtal. Utan att veta nämre uppgifter om detta, er ekonomiska situation eller barnets individuella behov är det svårt för mig att ta ställning till huruvida barnets far faktiskt betalat för lite i underhållsbidrag eller inte på ett sätt som kan göra honom underhållsskyldig i efterhand. Det jag kan konstatera är i alla fall att det finns möjlighet till retroaktiv utbetalning av underhållsbidrag. För att kräva ut detta bör man väcka talan i Tingsrätten. En sådan talan kan baseras på att man vill ändra i en eventuell tidigare dom om underhållsbidragets storlek på grund av ändrade förhållanden (7 kap. 10 § FB). Det kan också handla om att fastställa en betalningsskyldighet om man fått för lite underhållsbidrag utbetalt (det vill säga om fadern betalt för lite i förhållande till vad ni kommit överens om eller vad som fastställts i domstol tidigare).

Ett avslutande råd är att läsa mer om underhållsbidrag på Sveriges Domstolars hemsida. På samma sida har du möjlighet att hitta och få kontakt med din närmaste Tingsrätt om du är intresserad av det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare