FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut31/10/2018

Kan man få ersättning om någon gräver i min mark utan servitutavtal?

Ett företag har grävt på min gård innan jag skrivit på servitut avtal, är detta ett brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så har du och företaget pratat om att företaget är intresserad av att gräva på din gård och du gått med på det, men att du inte skrivit under något servitutavtal.

I sådana fall tänker jag att uppdragsgivaren (den som tror sig ha servitut, i detta fall företaget) och entreprenören (den som äger marken, i detta fall du) skulle kunna bli solidariskt ansvariga för skadan, men det beror på omständigheterna bl.a. hur ingående samtalen om servitutet varit och i viken utsträckning du visat intresse.

Enligt 14 kap 5 § i jordabalken är formkravet för upplåtelse av servitut ett skriftligt avtal. Har inte båda parter skrivit under avtalet är servitutet inte upplåtet. Företaget har därmed inte behörighet att gräva på din gård. Jag klassificera därför företagets grävande på din gård som sakskada, vilket du har rätt att få ersättning för.

Å andra sidan, om företaget grävt på din gård utan din tillåtelse kan detta blir föremål för en polisutredning där du har möjlighet att begära skadestånd.

Sammanfattningsvis har jag svårt att finna om företaget begått något brott utifrån den informationen jag fått från dig, men oavsett om företaget gjort det eller inte så har du rätt till ersättning, eftersom att du inte skrev under något servitutavtal och att företaget därmed inte har behörigheten att gräva på din gård. Det är omständigheterna som avgör om du tillsammans med företaget blir solidariskt ansvarig för skadan och hur stor ersättning du kan få. Mitt råd är att du funderar kring omständigheterna för att avgöra om du blir solidariskt ansvarig eller inte, för att därefter samtala med företaget om storleken på ersättningen.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare