Kan man få anstånd för löneutmätning?

Hej,

Gällande löneutmätning från kronofogden.

Finns det möjlighet för uppehåll av löneutmätning, för att kunna betala av annan skuld, innan även den trillar in hos kronofogden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

När det kommer till löneutmätning finns det möjlighet att få anstånd med den under en begränsad tid, dvs att man "pausar" löneutmätningen. För att detta ska vara möjligt krävs att du som har löneutmätning har särskilda skäl, alternativt att den du har en skuld till går med på att pausa din löneutmätning. Vad som utgör särskilda skäl kan variera från fall till fall, men i regel brukar det handla om oförutsedda händelser som t.ex. olycksfall eller sjukdom. Det går därför inte att svara varken ja eller nej på din fråga, eftersom bedömningen måste göras helt individuellt. Oavsett måste man kontakta kronofogdemyndigheten för att ansöka om att få anstånd med sin löneutmätning. Min rekommendation är därför att du hör av dig till dom, dels för att göra en ansökan men också för att beskriva din specifika situation lite mer detaljerat så att de kan göra en bedömning av dina möjligheter till att beviljas anstånd.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare