FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2022

Kan man ensam flytta till en annan ort vid gemensam vårdnad om barn?

Jag och exfrun skilde oss för ett år sen. Vi har tre barn ihop; en som är 20 och bor i egen lägenhet, en som är 17 och en som är 7. Vi har delat vårdnad över de två minderåriga barnen. Exfrun jobbar shiftjobb och ger mig således ett schema varje månad som jag ska förhålla mig efter (när ska jag har barnen och när ska hon ha barnen). Det har vid flera tillfällen framkommit att exfrun fixar med sitt schema för att få ledigt (barnledigt) och jag får därför närmare 70% av ansvaret för barnen. Jag tycker inte detta är rättvist då jag får dra det "tyngsta lasset". Min fråga är: Kan jag flytta till en annan ort i Sverige, och fortfarande ha gemensam vårdnad? Jag har en lägenhet i närheten av exfrun och yngsta dotterns skola, och jag kommer att vara där varannan helg för att umgås med döttrarna.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill ensam flytta till en annan ort utan barnen, men att barnen bor växelvis just nu.

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Föräldrabalken (FB).

Gemensam vårdnad utgör inget hinder för dig att flytta utan barnen till en annan ort. Du bör dock tänka på att när det kommer till att fatta beslut i frågor som rör barnen och deras personliga angelägenheter ska det ske gemensamt med båda föräldrarna (6 kap. 13 § FB). Du bör därför skriftligt avtala med barnens mamma om hur ni hanterar boendefrågan innan du flyttar, eftersom det kan bli komplicerat för barnen att bo växelvis med tanke på barnens skolgång osv. Ni måste alltså komma överens om att barnen ska bo hos dig varannan helg och hos sin mamma resterande av tiden. Avtalet måste godkännas av socialnämnden (6 kap. 14 a § FB). Barnen har även rätt att umgås med den föräldern som barnen inte bor hos, vilket innebär att du måste göra det möjligt för barnet att göra detta oavsett avståndet mellan er (6 kap. 15 § FB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare