FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/04/2022

Kan man dömas till fängelse för ringa stöld och bidragsbrott?

Kan man få fängelsestraff om man tidigare gått ringa stöld och sen bidragsbrott för 30.000?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straff för olika brott regleras framförallt i Brottsbalken (BrB), men gällande bidragsbrott regleras detta i Bidragsbrottslagen.

Ringa stöld

Jag tolkar det som att personen i fråga redan är dömd för ringa stöld, men går igenom brottet ändå. Ringa stöld regleras i 8 kap. 2 § BrB. Straffskalan för brottet är böter eller fängelse i högst sex månader. När lagen inte föreskriver något minimum för fängelsestraff, gäller att den kortaste tid man kan sitta i fängelse är 14 dagar, 26 kap. 1 § andra stycket BrB. En stöld är generellt att betrakta som ringa då beloppet understiger 1 250 kr. I de allra flesta fallen döms man till böter vid ringa stöld men allt beror på omständigheterna i de enskilda fallet.

Bidragsbrott

I bidragsbrottslagen finns två brott – 2 § reglerar normalgraden av bidragsbrott samt ringa bidragsbrott, medan 3 § reglerar grovt bidragsbrott. För att avgöra om ett bidragsbrott är att anse som grovt beaktar man bland annat om brottet rört betydande belopp, samt om den som begått brottet använt falska handlingar och om det rör sig om systematisk brottslighet. Generellt brukar man säga att det rör sig om ett grovt bidragsbrott om beloppet överstiger fem prisbasbelopp (ca 241 500 kr). Detta kan jämföras med att ett ringa bidragsbrott brukar ligga på under 2000 kr. Det belopp som du nämner i frågan, 30 000 kr, bör därför vara att betrakta som normalgraden.

Enligt 2 § bidragsbrottslagen är straffskalan fängelse i högst två år, vilket innebär att precis som vid ringa stöld är minimistraffet 14 dagars fängelse.

Kommer påföljden bli fängelse?

Detta går tyvärr inte att svara på säkert, utan beror på omständigheterna. Fängelse är angivet som straff i lagtexten förvisso, men presumtionen som domstolarna har att arbeta utefter är att man inte ska döma till fängelse om det finns en lindrigare påföljd, 30 kap. 4 § BrB. Man beaktar då bland annat vilket straffvärde brottet har i fallet, vilket är en individuell bedömning beroende på de specifika omständigheterna i just det fallet. Men man beaktar även om den tilltalade har gjort sig skyldig till brott tidigare, vilket du i frågan beskriver har skett. Detta kan dessvärre vara en omständighet som talar för fängelse. Man ser även till brottets ”art”, vilket i praktiken betyder att man tar hänsyn till om de omständigheter som föreligger är typiska för det aktuella brottet. Detta talar också för fängelse, i allmän preventivt syfte.

Alternativa påföljder

Även om fängelse är angivet som straff i lagen, kan domstolen välja att döma till villkorlig dom, 30 kap. 7 § BrB, eller skyddstillsyn, 30 kap. 9 § BrB.

Skäl för villkorlig dom kan finnas då det inte är sannolikt att personen i fråga återfaller i brottslighet, samt om det är första gången personen begår brott. Villkorlig dom förenas alltid med böter, 30 kap. 8 § BrB. Det är även vanligt att det förenas med samhällstjänst.

Skäl för att döma till skyddstillsyn kan finnas om det kan antas att den tilltalade genom detta kommer avhålla sig från fortsatt brottslighet. Påföljden brukar väljas om gärningsmannen efter gärningen förbättrat sin personliga eller sociala situation, eller undergår en behandling för missbruk som kan ha inverkat på brottsligheten. Även skyddstillsyn brukar förenas med samhällstjänst.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är svaret ja, man kan dömas till fängelse för både ringa stöld och bidragsbrott, i upp till två års fängelse för det sistnämnda brottet. Det är dock osäkert vad domstolen väljer att göra i det enskilda fallet då påföljdsbestämningen är beroende av en mängd olika faktorer. Det troliga är dock att det skulle bli antingen villkorlig dom, skyddstillsyn eller fängelse utifrån de få omständigheter du angivit i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga och tveka inte att återkomma om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare