FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder03/03/2020

Kan man dömas till fängelse för ringa stöld?

Hej

Kan jag och make hamna i fängelse för ringa stöld (900) matbutik?

Ostraffade sedan innan, inte använt våld.

Betalade varorna men passerade först kassalinjen utan att göra det.

Ska på rättegång.

Finns på film, så klart.

Om vi hamnar i fängelse, sitter vi då samtidigt? Är väldigt orolig. Har många barn.

Vill inte vara i från dem.

Har ej erkänt, utan vi missförstod varandra.

Var ett misstag. Hade inte för avsikt att ta varor utan att betala.

Varit på förhör o.s.v. Åtal väckt.

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

I mitt svar kommer jag endast utgå från brottet ringa stöld. I brottsbalken (BrB) finns reglerna om ringa stöld och påföljder.

Kan man hamna i fängelse för ringa stöld?
Det korta svaret på din fråga är ja. Den som begår ringa stöld döms till böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § BrB).

Däremot är det inte troligt att ni kommer dömas till fängelse. Domstolen har en skyldighet att försöka välja en lindrigare påföljd. Det finns en grundläggande princip att fängelsestraff så långt som möjligt bör undvikas och generellt sett så håller sig domstolen till de lägre gränserna för straffet, dvs. i ert fall böter och inte fängelse. I vissa fall är dock utgångspunkten omvänd, dvs. att fängelse blir den sannolika påföljden. I ert fall finns det dock inget som pekar på att det skulle bli fängelse för er utifrån det du berättat. Ni har inte använt våld eller är straffade sedan innan. Straffvärdet är lågt och det är inte ett allvarligt brott (30 kap. 4 § BrB).

Alltså tror jag inte att ni kommer dömas till fängelse. Det är dock alltid upp till domstolen att bestämma vilket gör att jag inte kan uttala mig med säkerhet.

Kan du och din make sitta i fängelse samtidigt?
Normalt sett ska man börja avtjäna sitt fängelsestraff inom tre månader från det att domen inte längre kan överklagas, vilket innebär att du och din make förmodligen skulle hamna i fängelse ungefär samtidigt. Oftast är det den andra föräldern eller en släkting som tar hand om barnen till dem som sitter i fängelse. Men om sådan inte finns tar samhället över ansvaret för barnen.

Handlingsplan
Återigen, som jag nämnde ovan är det inte troligt att ni kommer dömas till fängelse. Men skulle det ändå bli fängelse så finns det andra möjligheter för dig och din make att ändå få vara med era barn. Den som döms till fängelse i max sex månader kan ansöka om att få en elektronisk fotboja hos kriminalvården. Det innebär att ni kan få avtjäna hela era straff i bostaden istället för fängelse och då behöver ni inte vara ifrån era barn.

För att göra en kort sammanfattning finns fängelse i straffskalan vid ringa stöld. Det är däremot inte särskilt troligt att just er påföljd blir fängelse utan det kommer med största sannolikhet bli fråga om böter.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Fanny ErikssonRådgivare