FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/12/2018

Kan man dömas för försök till ringa stöld?

Hej, jag undrar om man kan dömas för försök till ringa stöld utanför butik och om vad den lämpliga påföljden skulle kunna bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vad som krävs för brottet stöld (i ditt fall snatteri) och vilket straffet kan bli.

Förutsättningar för stöld/snatteri

För att man ska ha begått stöld krävs att man olovligen tar vad som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det. Tillgreppet ska innebära skada (8 kap. 1 § Brottsbalken, BrB). Om det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa, döms man för ringa stöld (8 kap. 2 § BrB). Ringa stöld är det som i dagligt tal kallas snatteri.

Försök till ringa stöld/snatteri är inte straffbart

För att någon ska dömas för försök till ett brott krävs det att det finns särskilt föreskrivet i lagen att försöksbrottet är straffbart (23 kap. 1 § BrB). När det gäller ansvar vid försök är sådant straffbart vid stöld och grov stöld, däremot inte vid ringa stöld (8 kap. 12 § BrB).

Svaret på din fråga är att försök till ringa stöld inte är straffbart varför du inte kan dömas för det och det finns ingen påföljd.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare