Kan man dömas för egenmäktigt förfarande genom att vårda annans djur?

Egenmäktigt förfarande relaterat till husdjur?

Hej. Vi bor i ett villaområde och en av våra katter började försvinna flera dagar i sträck. Vi var oroliga men sen kom den tillbaka efter 4-5 dagar. Detta upprepades flera gånger. Vi köpte då ett GPS katthalsband och kunde då se att katten höll till 6-7 hus bredvid oss. Där bor ett pensionärspar som blivit förtjusta i vår katt. De har en altan där dörren alltid står öppen och vår katt går in deras hus. De matar även katten så att den känner sig hemma där. Vi har konfronterat dem ett flertal gånger och sagt att vi vill att de inte släpper in vår katt och att de inte ska mata den. De säger då att de inte vill ha katt själva och att katten ju kan gå in och ut ur deras hus som den vill. Vi upplever detta som väldigt irriterande och trist då vår katt är i deras trädgård/hus för det mesta och vi undrar nu om vi på juridisk väg kan göra något åt detta. Vi har som sagt försökt prata med dem ett flertal gånger utan framgång.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

En utekatt har rätten att röra sig som den behagar, så länge den inte skapar olägenhet för grannarna, då har man rätt att värja sig sig.

Ert problem blir lite med komplicerat eftersom katten får gå in och ut ur pensionärernas hem. Katten blir då inte inlåst eller tagen och då kan man dessvärre inte hålla paret ansvariga för egenmäktigt förfarande. Paret måste lämna tillbaka katten för att inte begå något brott, men om katten sen kommer tillbaka eller om paret bara öppnar dörren så bör katten ses som tillbaka lämnad.

Katter ses generellt sätt som egendom utan ekonomiskt värde (även om de självklart har känslomässigt värde) och därför kan inte stöld bli aktuellt.

Att ge mat till en katt gör även att paret blir djurhållare till eran katt och har som ni ansvar för dess hälsa, men de kan inte få någon straffrättsligt påföljd för sitt handlande.

Hoppas att det var svar på er fråga!

Emma AnderssonRådgivare