Kan man dömas för butiksstöld i efterhand?

Hej,

Min kompis tog en locktång för 2500kr i en butik. Det var kameror uppe där man säkert kan se kan se att hon tar den från hyllan. Dock var det troligtvis ingen kamera som kunde se när hon väl la ner den i sin väska. Hon tog med sig plattången ut ur butiken utan att bli upptäckt, men min fråga nu är om hon kan bli dömd för det i efterhand om personalen upptäcker att varan är borta och kollar sina kameror? Hur fungerar det rent generellt att bli dömd för butiksstölder som upptäcks i efterhand?

Mvh,

Orolig kompis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att olovligen ta något som tillhör någon annan, med uppsåt att tillägna sig det döms om tillgreppet innebär skada för stöld till fängelse i högst två år (8 kap. 1 § Brottsbalken, BrB). Gränsen mellan ringa stöld (det som kallas snatteri) och stöld av normalgraden går enligt praxis vid 1.000 kronor. Att stjäla en locktång värde 2.500 kronor innebär således stöld av normalgraden.

Ett brott med högst två års fängelse i straffskalan har en preskriptionstid om fem år (35 kap. 1 § BrB). Preskription innebär att en gärningsman inte längre kan ställas till svars för brottet. För din kompis innebär det således att hon kan ställas till svars upp till fem år efter att hon utförde stölden.

Om din kompis blir misstänkt för brottet och även åtalad är det upp till åklagaren att presentera sådan bevisning att det är ställt utom rimligt tvivel att hon utfört brottet. Som bevisning kan t.ex. film från videoövervakning användas, men även annat, t.ex. vittnen. Det torde inte vara tillräckligt att man kan se att hon tog locktången från hyllan, hon kan ju mycket väl ha köpt den eller lagt den någon annanstans. Det hade sannolikt inte varit tillräckligt med en film som visade att hon lade ner den i en väska. Det krävs i sådana fall snarare att det finns film på när hon går ut med den och fullbordar stölden, eller att det finns vittnen om det. Exakt hur stor risk det är att din kompis döms kan jag tyvärr inte svara på, däremot är det fullt möjligt att bli åtalad och dömd upp till fem år efter att stölden utfördes; om det finns tillräckliga bevis.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare