FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/07/2020

Kan man byta födelsedatum?

Hej

Jag har en fråga om jag kan byta mitt födelsedag.

Jag har föddes 01/01/2003 men det var krig i mittt land och min pappa var i fängelse. När min pappa gick ut så skrivde han att jag har födds 01/01/2006 och det går inte bra för mig jag vill ha rätt födelsedag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till födelsedatum och folkbokföring regleras det av Skatteverket, se här.

Det finns möjlighet att ändra de registrerade uppgifterna, men för detta krävs tydlig bevisning genom att du kan uppvisa handlingar som bevisar att de nuvarande uppgifterna som ditt födelsedatum inte stämmer. Exempel på detta är att du har handlingar som är utfärdade av en officiell myndighet i ditt tidigare hemland som exempelvis ett hemlandspass eller andra originalhandlingar som visar ditt riktiga födelsedatum.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare