FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/04/2020

Kan man bryta ett ingånget avtal mellan företag?

mitt företag skrev på digitalt om teleabonnemang, teleabonnemanget utan bindningstid, med i månadskostnaden fanns en leasing på en "växel" i 5 år. Klantigt av mig att skriva på direkt. Försöker hävda ångerrätt men företaget vägrar. "man kan inte bryta ett juridiskt bindande kontrakt" säger dom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Utgångspunkten när man ingått ett avtal är att avtal ska hållas. Det är i sig möjligt att bryta ett bindande juridiskt kontrakt, däremot krävs det att båda parterna är överens om att så ska ske. En part kan inte ensidigt välja att frångå avtalet utan att göra sig skyldig till avtalsbrott.

I ditt fall har du ingått ett avtal för ditt företags räkning innefattande telefonabonnemang men även en leasing på en växel i fem år. När det gäller avtal mellan företag finns det ingen ångerrätt som liknar den som finns för konsumenter. Det förutsätts att företag ska läsa igenom avtal och inte ta sådana förhastade beslut som konsumenter eventuellt gör.

Som utgångspunkt bör du därmed ha att du är skyldig att uppfylla din del av avtalet (dvs. att betala det ni kommit överens om). Om avtalet är väldigt oklart skrivet skulle det eventuellt vara möjligt att angripa det för att komma ur det. Om så inte är fallet utan att du helt enkelt inte läst igenom det ordentligt, är du tyvärr bunden av avtalet.

För att granska avtalet, om du anser att det är otydligt skrivet eller liknande, bör du anlita en jurist som går igenom det. Ett alternativ, om det helt enkelt är så att du inte läst avtalet ordentligt innan du skrev på, är att du försöker förhandla med din motpart. Kanske kan du komma ur avtalet tidigare mot att ni kommer överens om att du ska betala en viss summa.

Om något är oklart eller du behöver hjälp av en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare