FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/05/2023

Kan man bli underhållsskyldig gentemot ett barn som ens sambo har vårdnaden om?

Hej det är så att min sambo ska få vårdnad om sin syster dotter har jag som mamma skyldig att betala för barnet när det inte är vår biologiska dotter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser kring underhållsskyldighet finns i föräldrabalken (FB) och jag kommer därför att utgå i från dem när jag besvarar din fråga.

Kan man bli underhållsskyldig till annans barn?

Av lagen framgår att den som varaktigt bor med annans barn och dennes vårdnadshavare är underhållsskyldig för barnet. Detta gäller under förutsättning att personen är gift med barnets vårdnadshavare eller har ett eget barn tillsammans med vårdnadshavaren (7:1 första stycket FB).

Eftersom att din sambo ska få vårdnaden om sin systerdotter antar jag att hon kommer att bo hos er. Jag tolkar informationen i frågan som att du och din sambo inte är gifta, men om ni har gemensamma barn så medför det att du har en underhållsskyldighet gentemot flickan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Lawline RådgivareRådgivare