FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/07/2020

Kan man bli straffad om man inte uppger sitt personnummer för polisen?

Hej!

Om man väljer att inte säga till personnummer till polis vid en kontroll kan de straffa en? Om de misstänker brott och man ändå inte uppger sitt personnummer vad kan hända då?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om polisen kan straffa någon om hen väljer att inte uppge sitt personnummer vid en kontroll. Även om vad som händer om de misstänker någon för brott och denna person ändå inte uppger sitt personnummer.

Först och främst vill jag säga att det ofta beror på situationen och vad för slags kontroll det handlar om.

I Sverige finns det ingen allmän skyldighet att uppge sitt personnummer om man befinner sig på allmän plats.

Dock, om det finns särskild anledning för en polisman att anta att en person är efterspanad eller efterlyst för brott, får personen omhändertas för identifiering om personen själv vägrar lämna information om sin identitet. (14 § polislagen) Vilket innebär att polisen kan ta med personen till en polisstation eller annan plats för att hämta in information om personens identitet.

Sammanfattningsvis, i allmänhet har man ingen skyldighet att uppge sitt personnummer till vem som helst på allmän plats. Sedan finns det undantag och ett av dessa är det du nämner, ifall polisen misstänker brott. Då har de rätt att omhänderta den misstänkta för identifiering ifall personen själv vägrar att identifiera sig.

Hoppas du fick svar på din fråga! Annars är det bara att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare