FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/07/2019

Kan man bli skyldig att betala för en tjänst för tid efter att den har gått ut?

Hej!

Jag har använt mig utav en tjänst där avtalet löpt på ett år. 2017-03-29 till 2018-03-29 med 3 månaders uppsägningstid.

Jag säger upp tjänsten 2017-08-14 och får skriftlig notering av uppsägningen.

Nu påstår bolaget att jag måste betala för de 3 månaderna efter avtalet löpt ut, dvs April, Maj och Juni.

Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att veta vad för typ av tjänst det är frågan om så kan det sägas att en iakttagen uppsägningstid gör att avtalet är slut vid datumet som anges som slutdatum.

I ditt fall betyder detta att du är bunden av avtalet tills 2018-03-29 och måste säga upp det minst tre månader innan detta för att avtalet ska upphöra. Om man inte skulle iaktta uppsägningstiden och säga upp avtalet för sent så finns det en chans att avtalet förlängs och då kan du vara skyldig att betala för april, maj och juni.

Eftersom du har sagt upp tjänsten redan i augusti 2017 så har du iakttagit uppsägningstiden, vilket gör att avtalet upphör 2018-03-29. Eftersom det inte finns något avtal för tiden efter detta är du inte skyldig att betala för april, maj och juni.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare