Kan man bli skadeståndsansvarig för en hund man passar?

Hej! Passade en hund i lördags. Men den smet från oss då vårt barnbarn öppnade dörren och inte orkade hålla emot. Tyvärr blev hunden påkörd o dödad av tåget under natten. Agria ersätter 6000 till hundägaren som menar att vi ska betala 3000 i självrisk och 1440 till djursjukhus . Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga.

För att ni ska behöva betala självrisken så måste ni vara skadeståndsskyldiga genom att ni agerat vårdslöst. Kontakta ert försäkringbolag om det finns en möjlighet att få hjälp av eran ansvarsförsäkring om ni har en sådan. Barnbarnet kan bli skadeståndsansvarig om det anses vara så att hen agerat vårdslöst men beroende på hur händelsen gick till och barnets mognad åldern så kan det beloppet sättas ner, men då kan det bli aktuellt att tala med ditt barns (barnbarnets vårdnadshavarens) försäkringsbolag.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare