kan man bli dömd för narkotikabrott om man inte rökt cannabis på över fyra dygn?

Hej, jag blev nyligen intagen på blodprov av polisen när jag var ute och körde bil. Jag hade inte rökt cannabis på över 4 dygn när jag blev tagen men när blodprovsanalysen kom så stod det att jag visade positivt. Enligt sökningar på internet så omvandlas det aktiva ämnet ur THC't till metabolider efter bara några timmar. Min fråga är alltså om dessa metabolider som inte är aktiva ämnen ur THC också är klassade som narkotika även fast det ej påverkar en? Är det någon mening att försöka överklaga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstår din fråga rätt så hade du alltså kannabis i blodet då du körde bil. Du skriver inte vad du blivit misstänkt för, men eftersom du körde bil så antar jag att det rör sig om drograttfylleri enligt trafikbrottslagen 4 § andra stycke. Det andra brottet som kan aktualiseras i ditt fall är ringa narkotikabrott enligt narkotikastrafflagen.

När det gäller drograttfylla enligt trafikbrottslagen 4 § andra stycke är det är det förekomsten av narkotika i blodet som är straffbart och mängden och den exakta drogen spelar alltså ingen roll för att dömas för drograttfylla. Enligt lagen spelar det heller ingen roll vilken drog det handlar om – så länge det finns spår av det i blodet.

Hur länge THC finns i kroppen varierar beroende på person. Beroende på hur länge man rökt och vilka mängder man rökt kan spår av cannabis finnas kvar länge. I ditt fall var ditt blodprov positivt, så det finns alltså TCH kvar i blodet – vilket är tillräckligt för att man skall bli dömd.

I ditt fall hade jag dock inte rekommenderat att överklaga.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare