FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/05/2019

Kan man bli dömd för brott om man använder en bengalisk eld?

Hej,

Jag var precis på ett sportsligt event där jag tände en bengal och höll upp i luften. Flera av oss som medverkade hade bengaler tända och vi alla gick tillsammans genom staden till den idrottsplats där eventet tog plats. Under marschen poserade jag med bengalen i handen och det togs en bild. Min fråga är därmed: kan jag bli dömd för någonting om jag lägger ut den bilden på social media (instagram)? P.s jag är 17 år och fyller 18 om mindre än en månad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är straffbart att inneha och använda pyrotekniska varor (bengaler och liknande).

Det framgår inte i din fråga om du använt bengalen i nära anslutning till idrottsplatsen men jag utgår ifrån att bengalen används i samband med idrottsevenemanget. Pyrotekniska varor får inte utan tillstånd från polismyndigheten innehas eller användas på en idrottsanläggning under ett idrottsevenemang (5 kap. 3 § ordningslagen). Om man uppsåtligen bryter mot denna lag och alltså innehar och använder en pyroteknisk vara kan man dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. Ansvar ska dock inte dömas ut i ringa fall (5 kap. 5 § ordningslagen). I ett rättsfall har hovrätten kommit fram till att innehav och användande av bengalisk eld under en fotbollsmatch utgör ett ringa fall, varför ansvar för brott inte ska dömas ut (RH 2014:60).

Sammanfattningsvis kan man konstatera att det är straffbart att inneha och använda en bengalisk eld på ett idrottsevenemang, men detta utgör antagligen ett ringa fall och ansvar för brottet ska alltså inte dömas ut. Skulle ansvar för brottet ändå bli aktuellt spelar din ålder roll då man som minderårig i huvudregel får ett mildare straff. Du kan läsa mer om hur det fungerar med ungdomar och straff här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Emma BergmanRådgivare