Kan man bli av med körkortet pga ringa narkotikabrott?

Hej

Jag blev ertappad med en bit cannabis och fick lämna urinprov som visade positivt för cannabis, har inte kört bil då jag blev tagen, erkände gärningen och fick böter min fråga är om det räcker med urinprovet för att få körkortet indraget eller om det krävs blodprov. undra även varför det inter står något om att jag hade positivt för cannabis i urinprovet på straffförelägandet

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har du inte kört bil, utan endast blivit ertappad med en bit narkotika. Jag antar då att du gjort dig skyldig till ringa narkotikabrott enligt 2 § narkotikastrafflagen.

Din fråga är alltså således om ringa narkotikabrott räcker för att få körkortet indraget, trots att du inte kört bil eller gjort blodprov.

Reglerna om återkallelse av körkort finns i körkortslagen. Enligt 5 kap. 1 § körkortslagen kan ett körkortsingripande ske genom återkallelse av körkortet. Ett körkortsingripande kan ske med anledning av en brottslig gärning när det finns en dom. Det spelar alltså ingen roll om det är ett urinprov eller blodprov som haranvänts. I ditt fall har du tagit ett strafföreläggande, och då finns det en dom för ringa narkotikabrott.

Själva grunderna för återkallelsen finns i körkortslagen 5 kap. 3 § Körkortslagen.

Den punkt som är intressant i ditt fall är punkt 5. Den anger att en grund för återkallelse av körkort är att körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhänseende inte bör ha körkort.

Transportsstyrelsen ska enligt denna punkten göra en helhetsbedömning av risken för fortsatt misskötsamhet.

I fallet RÅ 1992 ref 1 hade en person dömt till böter för innehav av narkotika två gånger och erkänt att hen använt marijuana vid några tillfällen. I detta fallet ansåg inte regeringsrätten att körkortsinnehavaren var opålitlig i nykterhänseende, eftersom det inte framgick av utredningen att körkortsinnehavarens missbruk tagit en mera avsevärd omfattning eller att han skapat sig ett beroende av narkotiska medel.

I detta fallet var det alltså inte en ringa narkotikadom tillräckligt för att personen blev av med sitt körkort. Om det är första gången du blivit dömd för ringa narkotika, så är det förmodligen inte tillräckligt för att återkalla ditt körkort.

Vad gäller frågan om varför det inte står något om att du hade positivt för cannabis i urinprovet på strafföreläggandet kan jag inte svara på helt och hållet. Förmodligen är det för att du genom strafföreläggandet själv erkänner att du gjort dig skyldig till ringa narkotikabrott. Genom att underteckna blanketten som blev hemskickad till dig har du alltså erkänt brottet.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något mer du udrar över är du välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare