Kan man bli av med en inneboende?

Vännina till mig har en inneboende. Dem skrev inget avtal om detta. Hon äger ett hus på landet helt själv. Mannen har låg inkomst och utnyttjar situationen och använder del av hennes pengar. Hur kan hon lagligt bli av med honom? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du undrar hur man kan bli av med en person som är inneboende på lagligt sätt. Eftersom det handlar om inneboende är det Jordabalkens kapitel 12 som är mer känd som hyreslagen som är aktuell.

Även om det inte finns ett skriftligt avtal utgår jag ifrån att det finns ett muntligt. Om de inte har bestämt en tid som han ska bo hos henne föreligger det en uppsägningstid som löper till månadsskiftet tre månader efter hon sagt upp hans muntliga hyresavtal.

Har den inneboende besittningsrätt?

Man har aldrig besittningsrätt som inneboende, 45 § första stycket tredje punkten Hyreslagen. Du kan alltid säga upp avtalet, i detta fall det muntliga avtalet.

Är det ett benefikt avtal?

Betalar mannen ingen hyra är det ett benefikt avtal, 7 kapitlet 1 § Jordabalken. Ett benefikt avtal är ett avtal där ena parten har en förpliktelse utan att få något vederlag. I detta fall är det att mannen bor hos din väninna utan att betala något för att få bo hos henne. Inte heller här har mannen besittningsrätt.

I båda fallen har mannen en uppsägningstid som löper fram till månadsskiftet tre månader framåt i tiden.

Vad händer om han vägrar flytta?
Vägrar mannen flytta behöver din väninna ansöka om handräckning hos Kronofogden vilket kan leda till att Polisen avhyser mannen, 3 § första punkten Lag om betalningsföreläggande och handräckning

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare