Kan man beviljas inresetillstånd i USA trots narkotikabrott?

Min man är misstänkt för narkotika och vi vill resa till usa blir det nån bropblem för oss

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man som svensk medborgare har möjlighet att resa till USA trots att man är dömd för brott.

Svenskar ingår i något som kallas för Visa Waiver Program. Ett program som tillåter att vissa medborgare reser in i USA utan att behöva ansöka om visum. Detta innebär att en svensk vanligtvis inte behöver ansöka om visum för att få resa in i USA. Det krävs istället att man ansöker om ett inresetillstånd genom en så kallad ESTA-ansökan.

I ESTA-ansökan svarar man på frågor om man tidigare blivit dömt för något brott som innefattar "moralisk skändlighet". Det är dock inte helt klart vad som menas med "moralisk skändlighet". Det går dock inte att utesluta att narkotikabrott i någon form skulle kunna utgöra ett hinder mot att få inresetillstånd.

Det finns undantag som tillåter att man får inresetillstånd trots att man begått sådana brott. Man kan exempelvis få inresetillstånd om man dömts för ett brott som inte har ett maxstraff som överstiger ett års fängelse, och man inte dömts till mer än sex månaders fängelse. Man kan även få inresetillstånd om det gått mer än fem år sedan brottet begicks.

Det framgår inte vilket narkotikabrott det rör sig om i det här fallet. Om det rör sig om narkotikabrott av normalgraden finns det ett maxstraff på tre års fängelse (1 § NSL). Skulle det däremot röra sig om ett ringa narkotikabrott är maxstraffet sex månaders fängelse (2 § NSL). Sannolikt är det svårt att beviljas inresetillstånd i USA även om man "endast" dömts för ringa narkotikabrott, i vart fall inom fem år från att brottet begåtts.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare