Kan man betala begravningskostnader innan bouppteckningen är färdig?

Begravningsbyrån vill ha betalt för begravningen innan bouppteckningen. Hur ska vi gå till väga?

Juristen vill att vi skriver på deklarationen för 2018 som kom efter att personen har avlidit med den avlidnes namnteckning. Hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Vad är en bouppteckning?

En bouppteckning är en uppteckning av den avlidnes tillgångar och skulder. Var den avlidne gift ska även den efterlevandes tillgångar och skulder redovisas i bouppteckningen. Utöver den avlidnes tillgångar och skulder ska det framgå vilka som är efterapningar, dödsbodelägare och testamentariska arvingar.

Begravningsbyrån vill ha betalt för begravningen innan bouppteckningen. Hur ska vi gå till väga?

Dödsbodelägarna har ansvar att förvalta den avlidnes tillgångar. Begravningskostnader är sådana kostnader som typiskt sätt ska betalas av dödsboet. Det händer ofta att bouppteckningen inte är klar innan begravningstillfället och det är helt okej att betala begravningskostnaderna med den avlidnes pengar. Bankerna brukar ha lite olika tillvägagångssätt och rutiner för hur man brukar göra med sådana här typer av transaktioner innan bouppteckningen är klar. Det ni bör göra är att prata med er bank. I övrigt gäller att konton och andra tillgångar inte bör röras förrän bouppteckningen är registrerad.

Juristen vill att vi skriver på deklarationen för 2018 som kom efter att personen har avlidit med den avlidnes namnteckning. Hur ska vi gå till väga?

Deklarationen för ett dödsbo ska skrivas under av samtliga dödsbodelägare. Det är också okej att en delägare skriver under om de andra dödsbodelägarna godkänner det. Ni ska alltså inte skriva under deklarationen med den avlidnes namnteckning. Efter att ni dödsbodelägare har skrivit under deklarationen så skickar ni in det till Skatteverket. Har ni frågor om just deklarationen rekommenderar jag att ni ringer kundtjänsten på Skatteverket, de vet precis hur ni ska göra.

Hoppas det var svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare