Kan man bara bli vräkt utan en vräkningsbesked?​

Hej jag behöver råd ang vräkning från andrahandsuthyrning. Kan man bara bli vräkt utan en vräkningsbesked?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En vräkning är när en privatperson måste lämna sin bostad. Det finns olika anledningar som leder till vräkning men endast Kronofogden eller domstol kan fatta ett beslut om vräkning. Hyresvärden måste vända sig till Kronofogden eller domstol för att skaffa ett beslut där det står att du ska flytta ut. Om du inte flyttar frivilligt efter du har fått ett beslut om avhysning kommer Kronofogden genomföra vräkningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare