FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/06/2015

Kan man avtala om vårdnaden

Hej,

Jag undrar vilka alternativ jag har nu efter att försökt komma överens om ett samarbetsavtal med min ex fru (skild sen 2 år) kring hämtning/lämning, bytesdag m.m.

Vi har haft ett möte hos familjerätts assistent på kommunen vilket visade sig inte alls hjälpa oss framåt att skriva ett avtal som passar båda parter, utan tvärtom om. hon hävdade ej juridiskt avtal utan endast moraliskt avtal och båda kan hoppa av och vägra m.m.

Jag är orolig inför framtiden vad det gäller samsyn med barnen, att viktiga beslut tas mellan mig och hon som delad vårdnadshavare och inte någon flickvän eller pojkvän. också då hennes inställning är att aldrig i livet byta bytesdag osv.

Nu har jag träffat en flickvän sen en tid tillbaka och båda ser en framtid. hon har också egna barn och självklart vill vi också ha en dräglig tillvaro där vi kan harmonisera barn, skola, arbete och fritid tillsammans precis som min Ex fru lyckats med. Ser att det borde finnas ett rättvise system som delad vårdnadshavare.

Tex, bara för att vi en gång började med bytesdag på fredagar så kan väl inte det vara skrivet i sten och gälla hela livet? etc. osv.

Inget avtal eller överenskommelse är skrivet mellan oss än så länge men jag ser nu att detta är nödvändigt och vill inte vänta med det, för båda parters bästa.

Tacksam för tips och rådgivning i min situation.

mvh Ronnie

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!
Vad gäller gemensam vårdnad om barn handlar det om att komma överens tillsammans. Kommer man inte överens kan man dessvärre inte väcka talan mot den andre vårdnadshavaren för att denne tex. inte vill motionera barnet eller ger denne för mycket socker etc. Detta måste ni sköta själva. Går inte detta är enda vägen att väcka talan om ensam vårdnad. Detta är dock inget som rekommenderas då det ligger i barnets bästa att ni har gemensam vårdnad (oftast).
Ni kan i och för sig avtala med varandra som ni gjort men jag ser ingen särskild framgång med att väcka talan om avtalsbrott om den andre vårdnadshavaren inte skulle följa avtalet.

Hoppas allt löser sig på bästa möjliga sätt och att du fick svar på dina frågor!

Gabriella LundqvistRådgivare