FrågaFAMILJERÄTTGod man12/08/2018

Kan man avsäga sig uppdrager som god man vid utlandsflytt?

Kan man avsäga sig uppdraget som god man vid utlandsflytt? Hur gör man? Kan man föreslå ersättare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som god man har man rätt att på begäran bli entledigad från sitt uppdrag och man behöver inte ha någon särskild anledning till varför man vill bli entledigad (11 kap 19 § föräldrabalken). Det är dock inte säkert att man kan lämna sitt uppdrag direkt. Om det är så att godmanskapet ska fortsätta även efter att man lämnar sitt uppdrag kan man vara tvungen att kvarstå tills dess att en ny god man blivit utsedd.

För att avsluta sitt uppdrag som god man får man vända sig till överförmyndaren i den kommun man bor. Det är säkert möjligt att föreslå en ersättare om man vill, men det är överförmyndaren eller i vissa fall rätten som beslutar vem som blir god man eller inte.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare