Kan man avkräva hundägare skadestånd för skador?

löslöpande hund skadar svårt en råget, rågeten måste avlivas, rågeten har nyfödda kid. Hundägaren kommer att krävas på 6000 kr i avelsvärde för rågeten. Rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Situationen regleras i lag om tillsyn över hundar och katter, se här. Av 19 § framgår att en hundägare/hundinnehavare ska ersätta de skador hunden orsakar, oavsett vållande, d.v.s. oavsett om skadorna uppstått med ägarens avsikt eller inte. I ditt fall har en hund orsakat svåra skador på en råget, så svåra att den senare avlivades. Dess ägare bär enligt det sagda ansvar för dessa skador och är ersättningsskyldig i enlighet därmed.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare