Kan man ärva skulder?

Hej! Min bortgångne pappa lånade pengar innan han gick bort av min farmor och farfar. Nu har min farmor dragit av detta lån när vi fått en gåva/förskott på arv efter en fastighetsförsäljning som min farmor gjort. Kan hon göra så? Kan man ärva skulder? Skulden reglerades inte i min pappas bouppteckning (det fanns inga pengar).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ärva en skuld

Efter din pappas bortgång kommer din pappas dödsbo överta alla hans skulder. Skulderna betalas bara av med pengar från dödsboet och inte med pengar från er som arvtagare. Eftersom du nämner att det inte fanns några pengar i bouppteckningen kommer dödsboets medel inte räcka för att betala skulden och den kommer därför förbli obetald. Det går inte att ärva en skuld.

Eftersom din pappa inte hade tillräckligt med pengar i dödsboet har din farmor inte rätt att få betalt. Din farmor har alltså inte rätt att täcka skulden med din gåva/förskott på arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare