Kan man ärva sin förälders sambo?

Hej

min pappa dog nyligen. Jag har två bröder. vi är alltså 3 biologiska barn. min pappa hade en sambo. sambon har två biologiska barn som inte är min pappas barn. enligt pappas sambo har pappa och hon skrivit ett testamente som säger att om någon av dem dör så får den andre ta över den avlidne del av huset (när båda var vid liv ägde de 50/50). det jag undrar är om jag och mina syskon kommer ärva pappas sambo när hon avlider, eller är det bara hennes 2 biologiska barn som får ärva huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Reglerna om arv finner vi i Ärvdabalken (1958:637), hädanefter kallad ÄB. Utgångspunkten är i arvsrätten att sambor inte ärver varandra. Detta kan dock ändras genom ett testamente. Genom ett testamente så kan testatorn förordna om att den efterlevande sambon ska ärva. Dock är laglotten för bröstarvingar skyddad. Detta innebär att bröstarvingar alltid har rätt att få ut sin laglott från kvarlåtenskapen av den avlidne föräldern. (7 kap. 1 § ÄB samt 7 kap. 3 § ÄB) För att en bröstarvinge ska ha rätt till efterarv från ett testamente behöver detta framkomma i det skrivna testamentet. Det kan framkomma genom att den som ärvt genom ett testamente ärvt med fri förfoganderätt och att egendomen efter arvtagarens bortgång ska tillfalla bröstarvingen. (12 kap. 2 § ÄB)

Sammanfattning

Vid ett testamente till förmån för en sambo måste det framgå att det ska förekomma ett efterarv till bröstarvingarna, annars finns det ingen efterarvsrätt vid ett testamente. Dock har bröstarvingarna alltid rätt att få ut sin laglott från den avlidne förälderns kvarlåtenskap. Då du och dina syskon inte ingår i den legala arvsordningen enligt 2 kapitlet ÄB så kommer ni inte ärva din fars sambo i annat fall än att det skulle framgå från ett testamente. (se 2 kap. ÄB)

Utifrån din fråga kan jag tyvärr inte ge ett närmare svar än detta. Jag hoppas det har varit behjälpligt. Du är även varmt välkommen med en ny fråga till oss på Lawline!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare