Kan man använda pengar man ärvt med fri förfoganderätt för att teckna en kapitalförsäkring med en förmånstagare som inte är eftervinge?

Om en maka har ärvt makens kvarlåtenskap och man har ett gemensamt testamente som ger makan fri förfoganderätt men får ej skriva nytt testamente. Efterarvingar finns inskrivna i det gemensamma testamentet. Kan makan nu sätta en del av arvet i en kapitalförsäkring med en förmånstagare som ej är en av efterarvingarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att den efterlevande makan inte tecknar en kapitalförsäkring som överstiger en fjärdedel av kvarlåtenskapen hon ärvt med fri förfoganderätt kan efterarvingarna inte göra anspråk på kapitalförsäkringen. Detta fastslogs i en dom från högsta domstolen 2013, mål nr T 5702-11.

Det finns däremot en möjlighet att det gemensamma testamentet skulle ha en inverkan på din situation, detta beror på hur detta testamente är skrivet samt eventuellt vilka som är efterarvingar enligt testamentet. Därför kan jag inte göra en bedömning i ditt specifika fall.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare