Kan man ansöka om uppehållstillstånd igen?

Hej! Min killes uppehållstillstånd har blivit återkallat för att jag hade gjort slut med honom och han hade ännu inte hunnit resa in till Sverige och därför kunde det återkallas. De hade återkallat det på min begäran då jag upplevde honom lite som religös och kände mig lite kränkt. Vi har blivit ett par igen och vi älskar verkligen varandra jättemycket och vi har missuppfattat varandra pga vår långadistansförhållande som har varit en jättetuff tid. Min kille har överklagat sitt beslut och informerat att vi har blivit ett par igen och att allt har varit ett missförstånd och rädsla från bägge sidorna Migrationsverket har informerat oss att de har lämnat över ärendet till förvaltningsrätten.

Jag undrar nu om vi har någon chans att få tillbaka hans uppehållstillstånd?

Om vi får ett nej från förvaltningsrätten och de tycker att migrationsverket har fattat rätt beslut, har vi rätten att ansöka om uppehållstillstånd och skicka in en ny ansökan på nytt till migrationsverket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att göra en bedömning av din killes chans att få tillbaka sitt uppehållstillstånd, när man inte har Migrationsverkets handlingar framför sig. Nu när ärendet har lämnats till förvaltningsrätten (misstänker dock att det är migrationsdomstolen) så kan det antingen bli så att han får tillbaka uppehållstillståndet eller så bedömer rätten att Migrationsverket har gjort rätt. Det är svårt att säga hur utgången blir.

Om ni får ett nej av migrationsdomstolen, så kan ni överklaga till migrationsöverdomstolen, som är den högsta insatsen. Säger även migrationsöverdomstolen nej, så kan han utanför Sverige ansöka om uppehållstillstånd på nytt.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare