FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/03/2020

Kan man ansöka om fotboja när man läser distansutbildning?

Hej.

jag har en bekant som är dömt till två månads fängelse pga misshandel mot tjänsteman. Kan man ansöka fotboja om man läser distansutbildning?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan din bekanta ansöka om fotboja?
Det korta svaret på din fråga är ja, din bekanta får ansöka om fotboja.

Alla som har dömts till fängelse i max 6 månader kan ansöka om att få avtjäna straffet genom intensivövervakning med elektronisk kontroll, dvs. med fotboja (1-2 § lag (1994:451) om intensivövervakning med elektronisk kontroll). Då din bekanta har en pågående utbildning kan det bidra till hens möjligheter att beviljas fotboja. I regel krävs också att den dömde har en bostad och att övriga myndiga i boendet samtycker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare