FrågaFAMILJERÄTTGod man21/08/2018

Kan man anmäla sin förälder flera år senare på grund av hur denne förvaltade ens egendom när man var minderårig

Jag blev som 6 åring utsatt för sexuella övergrepp och fick skadestånd på 75.000:-,detta var 1993.Min mamma hade ansvar för pengarna och jag fick aldrig se röken av dom,hon spenderade dom själv.I dag är jag 31 år och detta är länge sen.Kan jag anmäla henne för att hon spenderade mina pengar när jag var minderårig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Person som är minderårig, det vill säga yngre än 18 år, får inte själv råda över sin egendom. För barn är det istället förmyndaren som får råda över egendomen. Förmyndare är den eller de föräldrar som också är vårdnadshavare till barnet, det vill säga i ditt fall var din mamma din förmyndare innan du fyllde 18 år. Se 9 kap. 1 § föräldrabalken samt 10 kap. 2 § föräldrabalken.

Som förmyndare har man i uppdrag att förvalta över den minderårigas egendom. Att förvalta innebär i detta fall att på ett omsorgsfullt sätt ta hand om egendomen på det sätt som mest gynnar barnet. Egendomen får användas till kostnader för uppehåll, utbildning samt nytta i övrigt (t ex .sjukvård). Den egendom som inte används till detta ska på ett tryggt vis placeras för att avkastning ska kunna ges. Se 12 kap. 1, 3 och 4 §§ föräldrabalken.

Sammanfattningsvis innebär detta att din mamma hade rätt att använda egendom som tillhörde dig om den användes för de kostnader som funnits kring dig som barn. Det är svårt för mig att svara på exakt vad din mamma har använt din egendom till och jag kan därför inte ge ett svar på huruvida hennes förvaltning varit korrekt eller inte.

Möjlighet till ersättning för den skada man får lida på grund av hur förmyndaren har förvaltat egendomen kan endast åberopas under tre års tid efter det att barnet blivit myndigt och det finns tyvärr därför ingen möjlighet till detta längre. Se 12 kap. 15 § föräldrabalken. I det fall det är fråga om ett brott gäller dock inte detta. I detta fall skulle det kunna vara fråga om ett brott om det är så att din mor använt din egendom för egen vinning, det vill säga för att köpa saker till sig själv. För ett brott som detta skulle straffet inte bli mer än fängelse i 2 år och preskriptionstiden (den tid som personen kan ställas till svars för sina handlingar) är då 5 år, se 35 kap. 1 § brottsbalken. Även denna tid har löpt ut.

Då det passerat såpass lång tid från dess att du blev myndig och själv fick förvalta över din egendom går det tyvärr inte längre att ställa din mamma till svars på så vis att du kan kräva ut ersättning eller anmäla henne för hur hon förvaltade din egendom.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare