FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2020

Kan man anmäla någon för falsk anklagelse?

Min son har suttit anhållen misstänkt för Grov våldtäkt men de la ner förundersökningen så nu undrar han om det är någon mening med att polisanmäla tjejen för falsk anklagelse eftersom han känner sig väldigt kränkt med tanke på att han är helt oskyldig! Tydligen har denna tjej gjort så här förut mot andra killar och det har varit falska anklagelser?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningarna för att dömas för falsk angivelse och falsk tillvitelse

Tjejen i fråga, som har anmält din son för våldtäkt, kan göra sig skyldig till falsk angivelse om hon anmäler dig för brottet, under förutsättning att hon är medveten om att hon ljuger. Det krävs då att hon med sin handling har en avsikt om att du ska dömas för det, BrB 15 kap 6 §.

"Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader".

Tjejen kan också ha begått en brottslig gärning genom att göra sig skyldig till falsk tillvitelse om hon inför åklagare, polis eller en annan myndighet pekar ut dig för en brottslig gärning. Hon behöver då inte ha en avsikt om att du ska dömas för brottet, men hon ska fortfarande vara medveten om att du är oskyldig i förhållande till anklagelsen, BrB 15 kap 7 §.

"Den som, i annat fall än som avses i 6 §, hos åklagare, Polismyndigheten eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, döms, om myndigheten ska ta upp anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader".

Sammanfattning

För att knyta an till din fråga så kan din son givetvis anmäla tjejen för falsk angivelse alternativt falsk tillvitelse om hon utan grund anklagat honom för en våldtäkt och han känner sig kränkt. Huruvida det är "någon mening" eller inte att anmäla kan jag inte svara på, jag tolkar det som att du är osäker på om en sådan anmälan kan leda till något konkret. Det är polisen, och i ett eventuellt senare skede domstolen, som måste ta ställning till bevisföring osv och utreda om det finns fog för att åtala henne enligt lagrummen ovan.

Med vänliga hälsningar,

Melvin KericRådgivare