Kan man anmäla ett sexuellt ofredande som skedde för flera år sedan?

Hej.

Kan man anmäla ett sexuellt ofredande som hände för ca 30 år sedan? Gärningspersonen har dessutom erkänt allt i ett mail.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt om brottet sexuellt ofredande

Sexuellt ofredande är ett brott som både kan begås mot barn och vuxna, men de har olika innebörd. Sexuellt ofredande mot barn är när en person sexuellt berör ett barn under 15 år eller förmår barnet att företa eller medverka någon handling med sexuell innebörd.

För vuxna är det istället om man blir utsatt för blottning som är ägnat att väcka obehag eller om en person annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Straffskalan är densamma, böter eller fängelse i högst två år (6 kap. 10 § brottsbalken, BrB).

Det sexuella ofredandet har preskriberats

För brott med straff på max två års fängelse är preskriptionstiden fem år (35 kap. 1 § 2 punkten BrB). Vanligtvis ska preskriptionstiden räknas från den dag brottet begicks. Men för vissa brott gäller en särskild preskriptionstid om målsäganden (offret) inte fyllt 18 år då brottet begicks. I dessa fall ska tiden räknas från den dag målsäganden fyller eller skulle ha fyllt 18 år (35 kap. 4 § 2 stycket BrB). Sexuellt ofredande är ett av dessa brott.

Det jag menar med preskription är åtalspreskription. Med åtalspreskriptions menas att domstolen inte får döma någon för ett brott om inte den misstänkte har häktats eller delgivits åtalet inom viss tid för brottet. Det är med andra ord en sluttid för när domstolen inte längre kan utdöma straff för brott.

Sammanfattat

Eftersom det har gått 30 år sedan det sexuella ofredandet inträffade har brottet preskriberats oavsett om du var vuxen vid tidpunkten eller om du var minderårig(under 18 år) eftersom preskriptionstiden är fem år.

Om du anmäler brottet kommer åklagaren inte kunna åtala eftersom det föreligger åtalspreskription. En direkt följd av det är att gärningspersonen inte kommer kunna ställas till svars inför domstol och ett straff kan därmed inte utdömas. Det har ingen betydelse att personen i fråga har erkänt.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare