Kan man anmäla en kollega för förtal?

Hej! Jag arbetar på en skola o där har min kollega fått klagomål på sig från föräldrar o hon skyller ifrån sig på mig o säger t ledningen att det är jag som retar föräldrarnas barn o att jag ljuger o hon går runt o säger t andra kollegor på jobbet att jag ljuger o alla undviker mig o jag känner mig utfryst o gjort det nu i 7 veckor. Kan man anmäla min kollega för förtal/ kränkning ? Jag har försökt att prata med ledningen men de säger att de mer tror på min kollega o om jag nu känner mig utfryst o ingen pratar med mig fick jag som svar: varför är du kvar då? Vad gör du här?

Känner mig påhoppad o nedtryckt, både av kollega o ledningen. Speciellt från kollegan som varje dag trycker ner mig o pikar och säger emot mig inför barn/föräldrar/kollegor och visar hela tiden att jag inte är värd någonting. Jag har pratat med ledningen flera gånger och sagt att jag inte förstår hur ett klagomål på kollegan kan handla om mig ist o får bara svaret att det är synd om min kollega o jag bör visa hänsyn t kollegan. Jag har pratat med facket som ska ta tag i det men det går sakta för de säger att det är svårt att prata med ledningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att det kan vara frågan om ett förtalsbrott från kollegans sida i din fråga. Därmed är en förtalsanmälan också fullt möjlig. Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det skulle här vara möjligt att i en domstol argumentera för du (pga. dessa uppgifter att du retar föräldrars barn mm.) blivit utsatt för andras missaktning (från tex. ledningen) i och med det du blir anklagad för av din kollega.

Svaret på din fråga är alltså att det mycket väl kan röra sig om ett förtalsbrott från kollegan. Du kan därmed inleda en förtalsprocess (målsägandeåtal) i domstol. Dock är det här mycket viktigt att påpeka att det alltid är svårt och kräver mycket energi från dig att verkligen bevisa att ett förtalsbrott ägt rum då du kommer vara din egen åklagare. Förlorar du processen i domstol riskerar du även att få betala rättegångskostnaderna helt själv. Detta bör man ha i åtanke innan man inleder en process kring ett eventuellt förtalsbrott.

Hoppas du känner att du fått ett bra och tydligt svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare