FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/07/2021

Kan man adoptera utländska vuxna över 18 år?

Jag vill adoptera min frus vuxna dotter, X, hon har inget minne av sin biologiska far eftersom han övergav familjen när X var 3 år.

X har varit asylsökande men fått avslag på asylansökan, vi anser att hon behöver bo tillsammans med sin familj eftersom hon blivit illa behandlad i sitt hemland, hon har blivit våldtagen flera gånger den andra våldtäkten som genomfördes i en fru-kidnappning som tyvärr förekommer fortfarande i hemland, det resulterade i att hon blev gravid och hon har nu en son Y som är 7 år, X och Y kom till Sverige för lite mer än 2 år sedan.

Jag har ansökt hos tingsrätt att få adoptera X, tyvärr verkar Tingsrätten enbart gå på Migrationsverkets linje att X inte ska kunna får uppehållstillstånd för anknytning till familjen, X är nu 24 år och vi har haft kontakt sedan 2015. Migrationsverket säger att adoptionsansökan bara är ett sätt att kringgå lagen för att få uppehållstillstånd medan jag hävdar att det är för att hålla familjen samlad.

Jag har 4 egna barn sedan tidigare förhållanden som har träffat X och dom anser också X ska kunna få bli min dotter och deras syster.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du önskar att adoptera din frus vuxna dotter och således bana väg för att hon och hennes son ska få bo tillsammans med er i Sverige

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för varför tingsrätten kräver en utredning från migrationsverket samt vilka övervägande som migrationsverket gör vid prövning.

Din fråga regleras i föräldrabalk (FB). Din fråga har också blivit anonymiserad av frågebesvararen.

Skälen för tingsrättens överväganden

Tingsrätten har en skyldighet att vid adoptioner som rör individer utan svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd att inhämta ett yttrande från migrationsverket (4 kap. 17 § FB).

Det ska även göras särskilda överväganden om man vill adoptera en individ över 18 år (4 kap. 4 § FB). Bland annat ska syftet med adoptionen vara att det den som adopterar och den som blir adopterad ska utbilda en nära relation såsom den som finns mellan förälder och barn. Det har särskilt uttalats att man vill förhindra adoptioner som sker i syfte av att underlätta för den som blir adopterad att få tillstånd att stanna i sverige (prop. 1980/81:112 s. 9 och s. 14).

Vad som har uttalats genom praxis (NJA 1986 s. 604) har det etablerats höga krav för att ansökan har till syfte att befästa ett nära personligt förhållande mellan sökanden och adoptanten. I NJA 1989 s. 67 hade en svensk medborgare träffat en gambiansk pojke. Den svenska medborgare hade finansierat hans skolgång och uppehälle under många år och de hade bibehållit personlig kontakt under hela pojkens ungdom. Vid 21 års ålder ville den svenska medborgare adoptera. Högsta domstolen kom fram till att relationen mellan de två var att jämställa såsom mellan förälder och barn. HD resonerade även kring faktumet att höga krav ska ställas så att inte adoptioner utnyttjas för att underlätta för individer att få uppehållstillstånd i sverige.

Slutsats

Det är ingen omöjlighet att adoptera vuxna utländska barn. Däremot så har du till att visa att er relation är att efterlikna en sådan som finns mellan förälder och barn. Det faktumet ska dessutom stå över intresset av att adoptioner inte har till syfte att underlätta processen för en individ att få uppehållstillstånd i Sverige.

Du har beställt tjänsten med telefonuppföljning och jag kommer således ringa dig imorgon, Torsdag, (22/07 - 2021) klockan 10.30. Om inte den tiden fungerar får du gärna kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se så bestämmer vi en ny tid.

Om du önskar komma i kontakt med en av våra erfarna jurister och få personlig rådgivning för just ditt ärende kan du boka en tid via denna länken här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga.

André BlomquistRådgivare