FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/11/2015

Kan målsäganden stoppa en rättegång?

Hej! Jag polisanmälde nyligen mitt ex för en lättare misshandel (utan synliga skador) samt olaga hot och ansökte även om kontaktförbud. Efter att pratat med polisen så har jag förstått det som att dem inlett en förundersökning nu och att det kan leda till en eventuell rättegång. Jag vet att jag inte skulle klara av att vittna emot honom då jag blir illamående bara utav tanken. Vi har försökt rätta ut problemet vid sidan av och kommit fram till att vi ska hålla oss ifrån varandra. Hur ska jag gå tillväga nu för att stoppa den eventuella rättegången innan jag blir skyldig att genomföra den? Vi har även ett gemensamt spädbarn ihop vilket gör att ett kontaktförbud inte skulle gå. Vill heller inte att han missar sitt barns uppväxt pga. risken att få fängelse.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Allmän åklagare är behörig att väcka åtal mot en person som är misstänkt för brott som hör under allmänt åtal enligt 20 kap. 2 § rättegångsbalken. Alla brott hör under allmänt åtal om det inte finns ett uttryckligt undantag i lagen, enligt 20 kap. 3 § rättegångsbalken. I princip alla brott faller under allmänt åtal, enda undantagen gäller ärekränkningsbrotten (förtal och förolämpning). 20 kap. 6 § rättegångsbalken innebär att det är obligatoriskt för åklagaren att väcka åtal för brott som hör under allmänt åtal. Därför kan du inte stoppa en eventuell rättegång.

Du har rätt att biträda åtalet enligt 20 kap. 8 § 2 st. rättegångsbalken och blir på så sätt part i målet, men detta är inget som du är skyldig att göra. En målsägande ("brottsoffret") kan inte kallas som vittne till en rättegång enligt 36 kap. 1 § rättegångsbalken. Därför kan du inte heller tvingas att avlägga vittnesed eller svara på frågor. Målsäganden får kallas att höras i förhör vid rättegången, enligt 37 kap. 1 § rättegångsbalken, men är inte heller då skyldig att svara på några frågor. Om du blir kallad till rättegång finns en risk för att du blir ålagd att betala vite om du inte kommer till rättegången. Det står i så fall i kallelsen att du är kallad vid vite.

Hoppas det löser sig för dig, och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare