Kan makes sälkullsbarn ärva mig?

Hej!

Min man hade när vi gifte oss två barn från sitt första äktenskap. Dessa barn fick ut sitt fars-arv 2014 när min man/deras far avled.

Ska dessa särkullbarn ärva mig den dagen jag avlider?

(Vi har dessutom två gemensamma barn.)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det kommer till arv är det enbart dina efterlevande som ärver av dig. Det är alltså era gemensamma barn som är arvingar och har rätt till arv från dig (2 kap. 1§ ÄB) och efterarv av din avlidne make (3 kap. 2 § ÄB). Din tidigare makes särkullsbarn är inte del av arvsordningen och har därmed ingen arvsrätt från dig, utan de har redan fått sin del av arvet från din make i samband med hans bortgång.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare