Kan make göras arvlös?

Hej!

Jag har en fråga. Ska ställa upp ett scenario.

Person A är gift med Person B.

Person A har tillgångar värda 400 000 kr och Person B har tillgångar värda 600 000 kr.

Person A har inga bröstarvingar utan bara en broder, Person B har barn sedan tidigare med en annan person. (kalla den Person C).

Min fråga är om Person A får testamentera bort alla sina 400 000 kr till en person eller om Person B kommer ärva 50% av arvet eftersom dem är gifta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Inledningsvis regleras frågan dels i äktenskapsbalk (1987:230) och dels i ärvdabalk (1958:637).

Eftersom person A inte har några bröstarvingar så finns det ingen som kan göra laglottsreglerna gällande, dvs att denne ska få ut hälften av sin arvslott oavsett vad som står i eventuellt testamente.

A och B har tillsammans egendom värd 1 miljon kronor, och vi kommer göra ett antagande om att all egendomen är giftorättsgods eftersom inget annat framkommit av uppgift i frågan.

En make har ingen laglottsskydd, men det finns ändå ett motsvarande skydd i 3 kap. 1 § 2 st ÄB. Vid en makes bortgång ska den efterlevande maken så långt kvarlåtenskapen räcker erhålla 4 gånger det gällande prisbasbeloppet (år 2020: 47 300 kronor) dvs 189 200 kronor.

Vid beräkningen av beloppet enligt regeln ovan så tar man även hänsyn till vad person B i det här fallet skulle fått genom bodelning. Eftersom bodelningen resulterar i att person B får 500 000 kronor så är den så kallade "stora basbeloppsregeln" oinskränkt, och resten av de 500 000 som utgör person A:s kvarlåtenskap kan fritt testamenteras. A:s broder kan alltså göras arvslös genom testamentet.

Återigen vill jag understryka att detta förutsätter att all egendom är giftorättsgods enligt 10 kap. 1 § ÄktB i förening med 7 kap. 1 § ÄktB.

Jag hoppas detta besvarar din fråga, du är välkommen att höra av dig om någonting är oklart eller om du har andra frågor.

Aram ShokorRådgivare