Kan lägenhet och lösöre utmätas för inneboendes skulder?

Min man och jag äger en lägenhet till 85% min dotter äger 15%. Nu har en man flyttat in hos henne som har mycket skulder. Jag och min man vill inte att han skriver sig på adressen, då vi är oroliga för utmätning av lägenheten och min dotters lösöre. Hur verkar det om han är " inneboende" med en CO/adress? Tacksam för svar då vi är mycket oroliga och helst inte vill att han bor där alls.

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag kan inte utläsa om er dotter och den skuldsatte har en samborelation eller om han endast är inneboende. Jag kommer därför att behandla båda dessa situationer i svaret. Det är heller inte möjligt för mig att utläsa vilken form av lägenhet som ni och er dotter äger. Jag har därför gjort antagandet att det rör sig om en bostadsrätt och inte någon annan, mindre vanlig form av ägarlägenhet.

Frågan besvaras med regler som finns i utsökningsbalken (UB) och med information som finns i kronofogdemyndighetens handbok "utmätning" (som jag härefter kommer referera till som "handboken").

Kan lägenheten utmätas?

Följande gäller enligt s. 325, handboken. Vid utmätning av en bostadsrätt genomför kronofogdemyndigheten inledningsvis en undersökning i kontakt med den skuldsatte, bostadsrättsföreningen och andra berörda. Om resultatet av undersökningen visar att bostadsrätten tillhör den skuldsatte kan utmätning ske enligt 4 kap. 17 § UB.

I ert fall äger endast ni och er dotter bostadsrätten. Lägenheten är dessutom köpt innan den skuldsatte flyttade in. Oavsett om den skuldsatte är inneboende eller sambo med er dotter så är det inte möjligt för kronofogdemyndigheten att genomföra en utmätning av lägenheten.

Sammanfattningsvis finns det ingen risk för att bostadsrätten ska mätas ut för den inneboendes skulder.

Kan lösöret utmätas?

Beträffande lösöret blir bedömningen annorlunda beroende på om er dotter och den skuldsatte bor tillsammans i en samborelation eller om den skuldsatte endast är inneboende. Jag behandlar dessa situationer var för sig.

Juridisk definition av sambo respektive inneboende

I juridisk mening föreligger ett samboförhållande om två personer bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll.

Som inneboende räknas en person som bor i annans lägenhet utan att bruka den självständigt. En person som bor gratis eller hyr ett enskilt rum i en väns lägenhet är exempel på en inneboende.

Utmätning vid samboförhållande

Om två personer bor tillsammans i en samborelation så anses lösöret i lägenheten tillhöra den skuldsatte tills motsatsen bevisas. Detta innebär att lösöret, helt eller delvis, kan utmätas såvida inte er dotter kan visa att lösöret tillhör henne. Det krävs då att hon bevisar sitt ägande av lösöret via faktura, kvitto, utdrag från bankkonto eller liknande, vilket följer av handboken s. 384, samt 4 kap. 19 § UB.

Utmätning av egendom som tillhör en inneboende

Om den skuldsatte endast är inneboende hos er dotter är det svårare att utmäta lösöre i lägenheten. Det krävs då att kronofogdemyndigheten genomför en utredning som bevisar att lösöret tillhör den skuldsatte. Bevisningen ska i så fall bestå av ett köpekontrakt, kvitto, faktura eller liknande dokument. Detta följer av handboken s. 122, 389-390 samt 4 kap. 19 § 2 st UB Mot en sådan bakgrund är det inte sannolikt att utmätning av lösöret i lägenheten skulle vara möjligt. Ett undantag är om den inneboende hyr ett omöblerat rum, allt lösöre som finns i detta rum kan då antas tillhöra den skuldsatte enligt handboken s. 371 och 4 kap. 17 UB.

Riskbilden och förebyggande åtgärder

Risk för utmätning finns om någon av följande två situationer är för handen:

Den huvudsakliga risken för utmätning föreligger om er dotter är sambo med den skuldsatte. Lösöret kan då bli föremål för utmätning. Regeln i 4 kap. 19 § UB medför att er dotter måste bevisa att lösöret tillhör henne för att undvika utmätning. Enligt handboken, s. 387 är det inte möjligt för samborna att dela upp egendomen med sig via avtal eller bodelning och därigenom undvika utmätning. Situationen är problematisk eftersom det endast finns två sätt för er dotter att förhindra en utmätning av lösöret. Den första sättet är separation, utmätning är inte möjligt om den skuldsatte tar sina ägodelar och flyttar ifrån lägenheten. Det andra sättet är att er dotter sparar kvitton, fakturor och liknande dokumentation rörande lösöret. Hon kan på så sätt bevisa att lösöret tillhör henne och därigenom undvika utmätning enligt 4 kap. 19 § UB.

Den andra risken för utmätning är om den skuldsatte är inneboende och har hyrt ett rum av er dotter. Allt lösöre som finns i det uthyrda rummet kan då utmätas enligt 4 kap. 17 § UB. Er dotter kan då förhindra utmätning av sitt lösöre genom att hålla lösöret avskilt från den uthyrda rummet.

I övrigt kan jag inte se någon risk för utmätning.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Om ni behöver ytterligare rådgivning är ni alltid välkomna att vända er till oss på Lawline via vår hemsida eller på telefon: 08-533 300 04

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare