Kan kronofogden utmäta sambons hus?

Hej,

Jag är med i ett stort bedrägeri fall och sitter nu på skulder hos kronofogden på ca 850 000 kr med utmätning.

Min flickvän/sambo vill köpa hus. Jag kan givetvis inte vara med på lån osv så hon får ha med medlåntagare.

Min fråga är hur detta kan påverka henne/oss om jag isåfall skulle stå skriven på ny adress i det huset?

Kommer kronofogden göra en ny tillgångsundersökning? Får dem ta hennes hus så småningom för att lösa mina skulder, trots att jag inte står med som ägare på huset utan jag är mer som en inneboende och betalar bara hyra?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogden ska i den utsträckning som behövs i förhållande till ansökans innehåll, tillkommande uppgifter, gäldenärens förhållande och övriga omständigheter undersöka om gäldenären har utmätningsbar egendom enligt 4 kap 9 § utsökningsbalken (UB).

Det innebär att kronofogden avgör vilka utredningsmöjligheter som behövs i det enskilda fallet, vilket gör det möjligt att de kommer att utföra ytterligare tillgångsundersökning.

Utmätning av huset

När det gäller vad som ska utmätas är en grundregel att kronofogden endast ska utmäta sådan egendom som inte utgör en olägenhet för gäldenären (4 kap 3 § andra stycket UB), varför boende inte är av högsta prioritet för kronofogden att utmäta.

När du säger hus antar jag att det är fråga om fast egendom (se definition 1 kap 1 § och 2 kap 1-2 §§ jordabalken).

För att få utmäta fast egendom måste den, precis som vid lös egendom tillhöra gäldenären, alltså dig i detta fall. Om du inte har lagfart på fastigheten, men att din sambo har det eller att hon kan visa köpehandlingar som styrker att hon är ägare av huset får det inte utmätas för att täcka dina skulder (4 kap 24 § UB).

Om huset inte är fast egendom gäller i princip samma sak (4 kap 17 och 19 §§). Det som är skillnad är bara att i och med att ni är sambos presumeras det att egendom som ni har tillsammans tillhör dig (4 kap 19 §), såvida din sambo inte kan bevisa att huset tillhör enbart henne. Det torde däremot inte vara det svåraste om det finns köpehandlingar avseende huset som visar att hon är ensam ägare.

Slutsats

Även om huset utgör fast eller lös egendom får det inte utmätas eftersom det tillhör din sambo och inte dig.

Hoppas du fått klarhet i detta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare