Kan kronofogden utmäta privat pensionsförsäkring?

Hej

Kan kronofogden utmäta privat pensionsförsäkring som har börjat betalats ut som komplement till den allmänna pensionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad och hur kronofogden får utmäta något regleras i Utsökningsbalken.

Där framgår att som utgångspunkt får kronofogden utmäta vilken egendom som helst som anses tillhöra personen som utsätts för utmätningen (4 kap. 2 § utsökningsbalken).

Dock gäller flera undantag och modifieringar. Kronofogden får utmäta pensioner, men då gäller särskilda regler och villkor (7 kap. 1 § fjärde punkten och 2 § utsökningsbalken). Pension får bara utmätas till den del det överstiger vad personen behöver för sitt och sin familjs underhåll – det brukar kronofogden räkna ut genom att sätta ett s.k. förbehållsbelopp (vilket man också kan kalla för existensminimum) (7 kap. 4 och 5 § utsökningsbalken). Har personen inte en förmögenhet som täcker existensminimum får kronofogden inte utmäta pensionen. Täcks existensminimum till viss del av den privata pensionsförsäkringen, kan kronofogden bara utmäta den andelen som stiger över existensminimum.

Om du klickar här kan du läsa mer om förbehållsbeloppet.

Hoppas att detta varit till hjälp,

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare