Kan kronofogden utmäta pengar jag erhåller via livförsäkring?

Min dotters mor dog nyligen och nu kommer hon att få en utbetalning på 150 000 kronor från moderns livförsäkring. Hon kommer också att få 12 000 i månaden under fem år genom försäkringens efterlevandeskydd.

Tyvärr är min dotter skulder och är utsatt för löneutmätning. Kommer dessa pengar också att bli utmätta innan de utbetalas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Din fråga handlar om utmätning och detta regleras i Utsökningsbalken (UB).

Utmätningen
Ja kronofogden har rätt att utmäta utbetalningen från moderns livförsäkring.

Utbetalningen från livförsäkringen blir en tillgång för din dotter och inga undantag mot utbetalning vid livförsäkring finns i UB (4 kap 2 § UB). Om beloppet skulle överstiga skulderna din dotter har så får hon behålla det överstigande beloppet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Johannes HammarlingRådgivare