Kan Kronofogden utmäta pengar från konto?

Min tjej kusin bad mig att skriva till er eftersom hon är upptagen på jobbet. Hennes make har skulder hos Kronofogden. Han har lånat pengar från sin fru och nu ska han betala av lånet genom att sätta in pengar på hennes bankkonto. Kan kronofogden utmätta pengar han ska överföra till sin frus konto? Tacksam.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna kring utmätning finns i utsökningsbalken, nedan förkortat UB.

Såväl pengar som annan egendom får mätas ut

När Kronofogdemyndigheten beslutar om utmätning får egendom som inte är undantagen enligt utsökningsbalken eller undantagen på grund av särskild föreskrift, tas i anspråk (4 kap. 2 § UB). Sådant som kan vara undantaget är t.ex. kläder och möbler som är nödvändigt för hemmet eller egendom som erhållits genom gåva eller testamente med överlåtelseförbud. Även pengar kan vara undantaget i den mån det behövs för att den betalningsskyldige och dennes familj ska klara sig under en månad, s.k. beneficium (5 kap. 1 § UB).

Pengar är en sådan tillgång som mäts ut i första hand

Vid utmätningen bör i första hand tas i anspråk sådana tillgångar som kan användas till skuldens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för den betalningsskyldige (4 kap. 3 § andra stycket UB). Detta innebär att i första hand kommer Kronofogdemyndigheten att mäta ut pengar om de finns tillgängliga. Pengar är lätta att mäta ut och det kräver inget arbete som genererar kostnader (till skillnad för det fall att egendom mäts ut som sedan ska transporteras, värderas och säljas).

Svaret på din fråga är därmed att om kusins make har skulder hos Kronofogden och sätter in dem på sitt konto för att sedan använda dem (t.ex. för att betala en skuld till någon) kan dessa pengar mätas ut. Vid utmätning av pengar får man i regel bara behålla det som kallas beneficium, vilket ska räcka för de grundläggande behoven högst en månad framåt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare