Kan kronofogden utmäta min frus eller mina barns egendom?

. Kronofogden ska utmäta egendom hemma hos min vän, som bor tillsammans med sin

fru och sina två söner. Kronofogden är intresserad av en tavla som hänger i

vardagsrummet och en läsplatta som ligger i köket. min vän invänder att tavlan ägs av

hans hustru och att läsplattan tillhör en av hans söner. Hur ska kronofogden ställa sig

till hans invändningar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga ska vi kika i utsökningsbalken (UB).

Kronofogden har endast rätt att utmäta lös egendom som tillhör gäldenären, dvs den som har skulden, i detta fall din vän (4 kap 17 § UB). Lös egendom är saker, t.ex. tavlan och läsplattan. Sådan egendom som tillhör någon annan än din vän kan kronofogden inte utmäta.

Problemet är att Kronofogden utgår ifrån att det som finns i din väns hushåll ägs av din vän (4 kap 18 § UB). Din vän måste alltså bevisa att tavlan och läsplattan tillhör någon annan. Det kan t.ex. göras genom att uppvisa kvitto för kronofogden eller något annat skriftligt bevis där det framgår att någon annan än din vän äger sakerna.

Vad särskilt gäller tavlan så måste din vän göra det sannolikt att hans fru samäger tavlan eller att den tillhör din väns fru (4 kap 19 § UB). Det behöver också bevisas genom uppvisande av kvitto eller någon annan skriftlig bevisning som bevisar att det inte är din vän som äger tavlan.

Sammantaget
Det spelar alltså inte någon roll vad din vän påstår om vem som äger vilken egendom, utan Kronofogen kommer som sagt utgå ifrån att allt som finns hemma hos din vän också tillhör din vän. Det din vän behöver göra för att tavlan och läsplattan inte ska kunna utmätas, är att på något sätt försöka bevisa att dessa saker tillhör din väns fru eller son. Det är alltså just den här bevisregeln som ställer till det och som kan göra att någon annans egendom utmäts för din väns skulder.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare