Kan kronofogden utmäta min frus egendom på grund av mina skulder?

Hej kan fogden ta av min frus lön eller bil för skulder som jag har långt före vi gifte oss ? Hur kan vi skydda oss mot det isåfall ? Äktenskapsförord ? Kan med hjälp av advokat man göra ett så kallat ackord. Betala en del av skulden för att få ett avslut ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret är nej, kronofogden kan inte utmäta din frus konto eller bil för att betala dina skulder. Nedan följer en förklaring varför:

Även fast ni är gifta så äger vardera make sina egna saker och ansvarar för sina egna skulder. Kronofogden har rätt att utmäta lös egendom men den måste tillhöra gäldenären, dvs den som har skulden hos kronofogden, 4 kap 17§ UB. Lös egendom är exempelvis elektronik, bilar, pengar och dylikt. Sådan egendom som inte tillhör dig kan kronofogden således inte utmäta.

Det som kan ställa till problem är om ägandeförhållanden är oklara. Sådan egendom som ni använder tillsammans, exempelvis möbler, kan kronofogden utmäta om det inte finns bevis på att ni äger den tillsammans eller att din fru äger egendomen. Detta beror på att det finns en presumtionsregel som presumerar att du äger egendomen om det inte finns bevis för något annat ägandeförhållande, 4 kap 19§ UB. Genom att spara kvitton, fakturor eller liknande som bevisar att ni antingen köpt saken gemensamt eller att din fru har köpt den kan ni undvika en sådan situation. Du nämner din frus lön och din frus bil, så länge hon står som innehavare till bankkontot där lönen kommer in och som ägare av bilen kan kronofogden inte utmäta egendomen.

Baserat på det jag skrivit ovan finner jag ingen anledning att skriva ett äktenskapsförord eller kontakta en advokat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare