Kan kronofogden utmäta min egendom om partnern är skuldsatt

Hej, Kan Kronofogden utmäta min egendom för min partners skulder? Han stor för halva lånet och betalar fortfarande sin del av huset. Men han är inskriven på en annan adress. Och just nu är jag som är ägare, därför att jag fick den som gåva från honom, innan han hamnade i kronofogden.tack.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns regler i den så kallade Utsökningsbalken (UB) som säger att kronofogden får utgå ifrån att egendom hemma hos den skuldsatte tillhör denna (4 kap. 18 § UB). Om det finns en sambo i den skuldsattes hem måste den sambon bevisa att sakerna helt eller delvis tillhör honom/henne annars kan kronofogden utgå ifrån att även de sakerna tillhör den skuldsatte (4 kap. 19 § UB). Du räknas som sambo om ni bor ihop, det spelar i princip ingen roll om han är skriven någon annanstans.

För hus, det vill säga fastighet även kallat fast egendom, så gäller att kronofogden får utmäta den om den skuldsatte fortfarande har lagfart på fastigheten (4 kap. 24 § UB). Om du har hel lagfart på fastigheten så borde inte kronofogden kunna ta fastigheten. Om du inte har beviljats lagfart måste du visa att fastigheten tillhör dig.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare