Kan Kronofogden utmäta en sambos bil?

Hej, jag har stora skulder hos kf och har utmätning på min lön. Vi blir sambos snart och jag är orolig att hon drabbas. Kan hennes bil utmätas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kronofogden anser att allt som finns i sambornas gemensamma hem ägs av den skuldsatte. Det enda som skulle hindra Kronofogden från att ta egendom i det gemensamma hushållet är att din sambo kan bevisa att hon ensamt äger egendomen. Huvudregeln är alltså att egendomen är din och kan utmätas av Kronofogden. Ett annat undantag är om bilen är så viktig för er i hushållet att ni inte klarar er utan den. Till exempel om det är omöjligt att ta er till arbetet utan bilen, eller att ni bor så långt från mataffären att ni inte skulle kunna handla mat.

Mer om hur utmätning går till kan du hitta här.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare