Kan kronofogden utmäta en bil?

Kan kronofogden beslag ta utlandsregistrerad bil ? Om man har flyttat utomlands par år sen och har gamla skulder hos kronofogden.Om man skulle få för sig att hälsa på vänner i Sverige, blir stoppad i kontroll av polisen och kronofogden. Kan dom beslag ta bilen även om man visar utländsk dokument som körkort ,nationell id och boendebevis utomlands?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör kronofogden och jag kommer därför att använda mig av utsökningsbalken, UB, när jag besvarar din fråga.

Utsökningsbalken

I ett fall som detta finns det en skuld som inte är betalt och för att UB ska bli tillämplig måste det röra sig om verkställighet av dom eller annan exekutiontitel (1 kap. 1 § UB). Det antar jag att det är frågan om och kommer därför inte att ifrågasätta i mitt svar. Lagen gäller när verkställigheten av betalningen sker genom utmätning vilket är vad som skulle ske om Kronofogden tar din bil (1 kap. 3 § UB).

Undantag

För att de inte ska kunna ta din bil måste den vara undantagen från utmätning (4 kap. 2 § UB). Däremot är det inte många fall som aktualiserar det och tyvärr gäller inte undantaget din bil (5 kap. 1 § UB). Att den är registrerad utomlands eller att du flyttat från Sverige är inget som påverkar bedömningen. Du har fortfarande en skuld som ska betalas vilket innebär att ditt ärende hos Kronofogden finns kvar.

Bedömning

Kronofogden tar egendom eller liknande som på ett effektivt sätt kommer helt betala skulden eller del av den. Det innebär att de i första taget inte kommer se till egendom som har ett litet värde. Har din bil däremot ett tillräckligt värde kommer de att utmäta din bil om det inte finns bättre alternativ att lösa situationen på.

Sammanfattning

Kronofogden kan utmäta din bil.

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare