Kan kronofogden utmäta en avliden persons livförsäkring?

Hej!

Kan kronofogden utmäta på en avliden persons livförsäkring? Mina barns pappa hade en tjänstegrupplivförsäkring och dom 4 barnen är dom som isåfall får ersättning eftersom han var ogift. Det äldsta barnet är den enda myndiga, 20 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kronofogden har uttalat att livförsäkringar som utgångspunkt inte ska utmätas om det kan förväntas att utbetalning av ersättningen kommer att ske om mer än ett år. Utmätning kan dock bli aktuellt även om betalningen av ersättningen sker om över ett år, om det är motiverat i det enskilda fallet. Faktorer som kan påverka detta är om det rör sig om stora summor eller om personen som riskerar att få sina tillgångar utmätta försöker undandra denna egendom från utmätning.

Om ersättningen kommer att utbetalas inom ett år är det alltså troligt att livförsäkringen kommer att utmätas.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare