Kan Kronofogden ta min skatteåterbäring?

En minderårig som har fått böter och som har gått till kronofogden. Får skatteverket dra skulden från hans återbäring?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person som har skulder hos Kronofogdemyndigheten får ett överskott på skattekontot, det vill säga en skatteåterbäring, ska dessa pengar i första hand gå till att betala av skulderna. Detta gäller oavsett personens ålder.

Praktiskt går det till så att personen först får besked om överskottet från Skatteverket och därefter kommer ett brev från Kronofogden, det kan dröja ett par dagar mellan dessa brev. Beroende på vilken sorts skuld det är kommer Kronofogden antingen att avräkna eller utmäta överskottet. Brevet kan därför heta antingen "avräkningsbeslut" eller utmätningsbeslut". Om skatteåterbäringen är ett större belopp än vad skulden uppgår till kommer Skatteverket att betala ut resterande belopp till personen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Jennifer EmbretsenRådgivare